نـــــادي البخـــــــــــاري

نـــــادي البخـــــــــــاري

إعلام آلي, دردشة,اخبار البورصة , اغانى ,طبخ , عرووض بيع, تعارف, برامج نت, صور ,مدينة , حوارات , ثقافة ,إعلام , نقاش ,علوم دين ,علماء السنة ,روايات وقصص وادبية
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
إخوتي الأعضاء الجدد   : sousou   Mister Ali اسمحو لنا بأن نحييكم .. ونرحب بكم فكم يسرنا ويسعدنا انضمامكم لعائلتنا المتواضعة التي طالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا .. نادي البخـــــاري.. وكم يشرفنا أن نقدم لكم .. أخـوتنا وصداقـتـنا التي تتسم بالطهر والمشاعر الصادقة التي تنبع من قلوب مشرفيّ وأعضاء هذا المنتدى السامي  فأهــلا بكم
أهلا بكل الأعضاء وبالأحرى دائمي العضوية معنا , aboud424 نفرتيتي

شاطر | 
 

 صورة وعبرة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
club_boghari
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 856
تاريخ التسجيل : 10/12/2008
البلد البلد : الجزائر

مُساهمةموضوع: صورة وعبرة   الأربعاء 10 يونيو 2009 - 20:50

بسم الله الرحمن الرحيم


صورة جذابة أثرت في أخواتنا المتبرجات






شتان بين النور والظلماء
شتان بين الرشد والإغواء
شتان بين فتاة دين ٍ آمنت
وفتاة دنيا في رُبى الاهواء
لله در الحاملات أمانة
الطامعات بجنة وجزاء
الداعيات الى الهدى في حكمة
فلهم من الاعماق جلّ دعاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://club-boghari.a7larab.net
عماد
عضو نشط
عضو نشط


عدد المساهمات : 149
تاريخ التسجيل : 17/03/2009
العمر : 23
البلد البلد : الجزائر
الوظيفة الوظيفة : طالب

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   الجمعة 12 يونيو 2009 - 11:38

صورة معبرة
الله يهدينا جميعا و يهدس بنات المسلمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نفرتيتي
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 3642
تاريخ التسجيل : 20/01/2009
البلد البلد : مصــــر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   الجمعة 12 يونيو 2009 - 16:27



geek بصراحه صورة مقرفه اوى



تشبيه جامد ومقرف


بس انا دايما اقول ان الرجل كا اى انسان لما يحب يشترى حلوى ها ياخد طبيعى المغلفه



اكيد مش الا مكشوفه ومضروبه وقذرة من كتر ما يعف عليها الذباب


((ههههههه اتشبه الرجل بالذباب هههههه ))

من قلبى

اضحك والله






وشكرا يا استاذ نادى البخارى ع الموضوع مع انى كان المفروض ما اعمل رد لك اسبشيل Wink







لانك ما بترد خالص على مواضيع مما سبب لى الاحباط الشديد كما تلاحظ اكيد والله يستر بئه على الا قادم affraid




معلش بئه هم كدة المصرين مفلوتين من لسانهم

اى مسحوبين من لسانهم بس جدعين اوى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
fati
مراقبة عامة
مراقبة عامة


عدد المساهمات : 2531
تاريخ التسجيل : 13/12/2008
البلد البلد : الجزائر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   الجمعة 12 يونيو 2009 - 17:00

يقول احد الحكماء:"رأيي صحيح يحتمل الخطأ و راي غيري خطأ يحتمل الصواب"
يا ريت نعطي راينا بدون تجريح
الرجل = الاب , الاخ, الابن و لباس للمراة
المراة: الام , البنت’ الاخت’ الزوجة و سند للرجل


الصورة فيها الخطا و فيها الصواب لان نجد مش متحجبة و لكن تصون نفسها و تموت من اجل شرفها و عرضها و لا ننسى ان الحجاب فرض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نفرتيتي
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 3642
تاريخ التسجيل : 20/01/2009
البلد البلد : مصــــر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   السبت 13 يونيو 2009 - 2:06

[b][u]
fatiha كتب:
[size=24]
يقول احد الحكماء:"رأيي صحيح يحتمل الخطأ و راي غيري خطأ يحتمل الصواب"
يا ريت نعطي راينا بدون تجريح
الرجل = الاب , الاخ, الابن و لباس للمراة
المراة: الام , البنت’ الاخت’ الزوجة و سند للرجل


الصورة فيها الخطا و فيها الصواب لان نجد مش متحجبة و لكن تصون نفسها و تموت من اجل شرفها و عرضها و لا ننسى ان الحجاب فرض










طبعا تقصدينى انا Smile





فعلا كما قلتى


على


يقول احد الحكماء:"رأيي صحيح يحتمل الخطأ و راي غيري خطأ يحتمل



ممكن الحكمة دى تبقى على اى احد حتى الا قايلها Very Happy




شوفى يا استاذة فاتيه وانا اقول استاذة لحسن اى احد يغلطنى على رفع الاحترام ادخل فى قضيه اخرى Smile





انا ما قصدت اى تجريح



وصاحب الشأن اعتقد انه ليس موكل اى احد فى الرد وكمان هو بحالو موجود وانشاء الله دوم






فا لو كان هو زعل او فهم غلط كان اتكلم







اوك






او كان ارسل لى رد او رسالة خاصة





عادى






عارفه ليه هو ما فعل ذلك وهو شاف الموضع وانا اعلم جيدا





لانه مش زعلان ويعرف جيدا مدى احترامى له وايضا يعرف جيدا انه هذا ليس من سلوكى اوك




ما اعرف ايه السبب او الدخليات التى تسبب نفورك فى ردك عليه وما اعرف او ربما ما اعرف سبب غضبك




ولكن ما زععلنى فى شىء بالعكس ضحكت لانى انا كدة دوم




باخد الامور ببساطه Smile وكمان انا موب عيلة ولا فى المدرسة



واقدر كل انسان كويس



وكمان انا اتربيت كويس والحمدالله



وده مش غريب على المدير لانه يعرفه جيدا



شوفى من الاخر انا غير مجبورة انى ابرر اى موقف لان مافى اى موقف شوفى واعرفيها كويس بدون تجريح






اصلك ماعرفتى المصرين كويس




طيبن فوق الوصف الحمدالله بس فيهم ميزة وعيب على حسب الانسان




انهم الا فى قلبهم على لسانهم وصرحه ويتكلمون بعفويه وبنية طيبة



ودى ميزة لى الا يقدرها ولكن عيب لى الا مايقدرها




وكمان معروف ان المصرين بصفه خاصة اصحاب نكتة وفرفشه وسهر ويحبون المرح





لما الواحد يحب يسمع نكته حلوة فعلا يبقى من مصرى



ودى حقيقه ومش تعالى



اظن انا اخاطب مخ وعقل كبير


لانى دوم اتشكر فيكى ولسه اليوم ايضا ولا يهم مع من



المهم الا فى القلب



وانا على قد ما انا اتصدم منك مش عشان الكلام لا لانه طالع منك



ولكن بردو انا سعيدة لان احساسى صدق فى شىء معين ما يهم القول فيه بس فى اكيد الا هايفهمنى





وانا اتعودت لو غلط اتأسف حتى لو اتفهمت غلط لازم سعتها اتأسف مرتين ولكن




صاحب الشأن ما اشتكى وهو ده المهم




فعلا كما قلتى فلى الحكمة



:"رأيي صحيح يحتمل الخطأ و راي غيري خطأ يحتمل الصواب"





ولعلمك انا لو اعرف او احس ان صاحب المنتدى مايريد وجدى فى المنتدى لاكنت رحلت على طول بدون راجعه






صاحب المنتدى فقط



لانى لا احب الافترى




ولكن اى احد غير صاحب المنتدى لا يخصنى فى شىء




احترامى لى الانسانه الا حبتها فى يوم




وعلى فكرة انا ما انتظر ولا ها اهتم بالرد خلاص




الا فى القلب طلع واتفك صراحة واشكر الرب





اه على فكرة انا مسلمة



والحمدالله




واحب ربى ورسولى ع ص س







واعلم جيدا ان منتدى البخارى منتدى عام وليس منتدى دينى اى لى الدين فقط




ولذلك التهريج مباح




وانا اعرف جيد مع من اهرج



وعلى فكرة مش كلو مثل بعض اهرج


بهرج مع الا يفهم انه عادى تهريج ويعرفنى جيدا


ويعرف ان قلبى ابيض مش اسود



ادخلى منتدى قهوة كتكوت من اشهر المنتديات ومعروف جدا





وترقبى كيف المصرين يحبون بعض وطيبن كيف ويهرجون كيف تهريجى فى المنتدى ضعيف جدا عارفه ليه

لانى ما اشوف تشجيع وفعلا نظرتى فى محلها ادينى اتفهمت غلط او القلب شايل منى بدون هدف



وكما رديتى على اسيا انك متمسكة بالمنتدى مهما كنى وحيدة والخ


انا اضيف صوتى على صوتك Smile





والله مزهوله



ولكن اكتب بى ابتسامتى لكى





عاوزة غدا يأتى كى ارى ردت فعل صالح اكيد هاتضحك لانها تعرفنى جيدا




واحب اقول لكى شىء مهم جدا اعملى بيه




اسالى المدير انت مضايق ولا لا



قبل اى دفاع او تسرع



وبكدة الموضع انغلق تمام مع حضرتك




ومش هايفرق جد اى كلام ولا اى شىء




وعادى كا انى ما شوفت حاجه



لانى هاستمر فى المنتدى




هاتركه بس فى حين ما المدير يطلب منى كدة



او لو انا ما ارغب فى الاستمرار




وعادى الناس اجناس queen



تحياتى






[/size]اه عندى فكرة كى لا احد يزعل بئه اعملو فى التسجيل ممنوع تسجيل لى المصرين Wink



والاحسن نغلق الموضوع احتراما لى المنتدى وكفايه وصلنى رأيك ووصلك ردى انتهى بئه


احسن لانى ما احب الشغلات دى جد


ووالموضوع مش مستاهل


عارفه لو احد غيرك ما كنت رديت عادى ها اعتبره مزحه بس كلو الا المخ الكبير الا انا حبيتو



وها انسحب منك انتى بس ولا تزعلى روحك لانك غاليه علينا وما احب ازعلك


جد والله




flower flower flower




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نفرتيتي
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 3642
تاريخ التسجيل : 20/01/2009
البلد البلد : مصــــر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   السبت 13 يونيو 2009 - 2:29

هو انا علقت على الحجاب ده انا محجبة والحمداله



انا فعلا اتقرفت من منظر الحشرات فى ناس عادى وفى ناس ممكن تسرخ من دى صورة



وعلى فكرة انا مرة فى الاول نزلت موضوع فيه صور حشرات



مش انا الا منزلاه خالص



لانى لو ارى الصورة بسرخ




غريبه انا اتقرفت وفعلا الصورة مقررفه


ايه الغلط


والمثل هو الا مشبه الرجل بالذباب ولا انتى مش فاهمة المثل كويس!!!!




بالاحرى معناه ان الرجل لما يرى واحدة ملابسها عاريه ممكن ينظر لها ولكن عندما يتزوج يأخذ الحلوى المغطاه الا ما اتلم عليها الذباب وانا افهم الكلام كدة




وعندة كدة ودوم نقول المثل دة



اوكى ولا ما اوك ما فارق الان





احسن شىء جد اتعملى مع الا تحبيه والعكس لا احسن




بدل اى ظلم




لان الله عالم بى الا جواى


وعلم بى الا جواكى



وفعلا احبك واحترمك كتير


ولكن لو التعامل بيضيقك بلاش منه



ماجتش منى

farao
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
saleh
مشرف
مشرف


عدد المساهمات : 672
تاريخ التسجيل : 30/01/2009
الوظيفة الوظيفة : الاعلام

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   السبت 13 يونيو 2009 - 12:51

هي فعلا الصورة لازم تبقي مؤرفة علشان يوصل المعني المجازى لها ومن الواضح ان الذباب هنا هم الرجال طالما ان البنات المكشوفات مثل الحلوى العارية التي يهف عليها الذباب الصورة هي اللي بتقول كده ما هو واضح ونفرتيتي لم تقصد التجريح ومن المعروف عنها شخصيتها المرحة التي تاخذ الامور ببساطة وهذ ا معروف في ردودها والامر لا يمت بصلة بالنواحى الاخلاقية او الدينية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
club_boghari
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 856
تاريخ التسجيل : 10/12/2008
البلد البلد : الجزائر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   السبت 13 يونيو 2009 - 12:56

للصورة معنى جوهري و الصورة معبرة ترمي للكثير من المعاني





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://club-boghari.a7larab.net
نفرتيتي
مدير المنتدى
مدير المنتدى


عدد المساهمات : 3642
تاريخ التسجيل : 20/01/2009
البلد البلد : مصــــر

مُساهمةموضوع: رد: صورة وعبرة   السبت 13 يونيو 2009 - 13:29

اشكرك على ردك لان ردك يعنى الكتير


مع ان والله انها ما تعنى الا الا انا قلتو وفهمتو انا وصالح



بس خلاص مجرد انك رديت انا اغلقت فمى Smile


بعد كلامك مافى كلام تانى Wink



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
صورة وعبرة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
نـــــادي البخـــــــــــاري :: علـــــــــــوم الديـــــن :: اسلاميات-
انتقل الى: